Severity: Notice
Message: Undefined offset: 0
Filename: news/newu.php
Line Number: 23
Backtrace:
File: /home/pesge/domains/pes.ge/public_html/application/views/news/newu.php
Line: 23
Function: _error_handler
File: /home/pesge/domains/pes.ge/public_html/application/views/template.php
Line: 86
Function: view
File: /home/pesge/domains/pes.ge/public_html/application/controllers/News.php
Line: 48
Function: view
File: /home/pesge/domains/pes.ge/public_html/index.php
Line: 315
Function: require_once
სსიპ-ს საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტის რექტორის თანამდებობის დასაკავებლად, რექტორობის კანდიდატის პრფესორ გელა ყიფიანის
სამოქმედო გეგმა
ბატონო თავმჯდომარევ! აკადემიური საბჭოს პატივცემულო წევრებო! კოლეგებო! დამსწრე საზოგადოებავ!
გილოცავთ 2020 წლის დადგომას და საზოგადოებრივ საქმიანობასა და პირად ცხოვრებაში წინსვლას! დაე, ეს წელი ყოფილიყოს საქართველოს ტერიტორიული მთლიანობის საზეიმოდ აღნიშვნის წელი!
პატივცემულო კოლეგებო, ჩემთვის დიდი პატივია თქვენს წინაშე წარმოვადგინო სტუ-ს ხვალინდელი და გრძელვადიანი საქმიანობის, შემდგომ პერსპექტივაში განვითარების გეგმა და პროგრამა.
ხარისხიანი და ხელმისაწვდომი განათლებისა და მეცნიერების სისტემის უზრუნველყოფა საქართველოს მთავრობის ერთ-ერთი მთავარი პრიორიტეტია და დეკლარირებულია როგორც ქვეყნის განვითარების ქვაკუთხედი, ამიტომ არავისთვის უცხო არ არის, რომ განათლება წარმოადგენს ადამიანის ერთ-ერთ ფუნდამენტურ უფლებას და მნიშვნელოვან პირობას ქვეყნის მდგრადი განვითარებისთვის.
ახალი სოციალურ-ეკონომიკური განვითარების სტრატეგია „საქართველო 2020“, ისევე როგორც საქართველოს მთავრობის რეფორმების ოთხ პუნქტიანი გეგმა განათლებას პრიორიტეტულ მნიშვნელობას ანიჭებს, რომელიც უზრუნველყოფს ადამიანური კაპიტალის განვითარებას და მის ეფექტიან ჩართულობას ქვეყნის განვითარების პროცესებში.
დოკუმენტი მოიცავს განათლების სტრატეგიული პრიორიტეტების ისეთ საკითხებს, როგორიცაა განათლების პროგრამების შესაბამისობის უზრუნველყოფა შრომის ბაზრის მიმდინარე და მომავალ მოთხოვნებთან, ყველა დონეზე განათლების ხარისხისა და ხელმისაწვდომობის გაუმჯობესებას, დასაქმებაზე მიბმულ პროფესიულ მომზადებას, უმაღლესი განათლების, მეცნიერების, ტექნოლოგიებისა და ინოვაციების კავშირს ქვეყნის ეკონომიკის მდგრად განვითარებასთან. აქვე უნდა ავღნიშნო, რომ მთავრობის ოთხ პუნქტიანი გეგმა, ხაზს უსვამს იმ კონკრეტული საგანმანათლებლო პროგრამების მნიშვნელობას, რომელთა მიზანია ეროვნული, სოციალური და კულტურული მახასიათებლების გაძლიერება.
საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტში (შემდგომში შესაძლებელია ვახსენო „გეპეი“), სადაც ჩამოყალიბების დღიდან დღემდე ყოველთვის იყო, საინჟინრო პროფესიონალი კადრების აღმზრდელი, ხშირად უწოდებენ ინჟინერთა სამჭედლოს. თანამედროვე ტექნოლოგიების განვითარებასთან ერთად რათქმა უნდა ვითარდებოდა სტუ-ს სამეცნიერო პედაგოგიური საქმიანობის ყველა სფერო. ასევე სასურველია შევინარჩუნოთ სტრატეგიული განვითარების ძირითადი ორიენტირები, დავადასტუროთ ერთგულება ევროპული საგანმანათლებო გარემოს ძირითად პარადიგმათა მიმართ, რაც ცნობილია როგორც: ბოლონიის, კოპენჰაგენის პროცესების და ლისაბონის კონცეფცია. ამასთან ერთად წარმოდგენილი გეგმა ეყრდნობა სტუ-ს შესაბამის სასწავლო-სამეცნიერო პროფილის ევროპულ ასოციაციებს, ექსპერტთა მიერ შემუშავებულ დოკუმენტებს, რაც საფუძვლად უდევს სტუ-ს შემდეგ ძირითად პრიორიტეტებს:
ბოლონიის პროცესის ერთ-ერთი მიზანია მთელი ცხოვრების მანძილზე სწავლის შესაძლებლობის უზრუნველყოფა. ამ მიმართულებით სტუ გამოწვევების წინაშე დგას: უმაღლეს განათლებაში პროფესიული განათლების აღიარებისა და კრედიტების ტრანსფერისთვის გამართული მექანიზმებისა და საკანონმდებლო საფუძვლის არარსებობა; სტუდენტზე ორიენტირებული, მოქნილი საგანმანათლებლო ფორმების არ არსებობა (მათ შორის ელექტრონული სწავლება და დისტანციური სწავლება); შრომის ბაზრის მოთხოვნებთან შეუსაბამობა; ეროვნული საკვალიფიკაციო ჩარჩოს არაჯეროვანი გამოყენება მთელი ცხოვრების მანძილზე სწავლის ხელშეწყობის მიზნით.
სტუ-ში სპეციფიკური მიზანი უნდა გახდეს უმაღლესი განათლების ინტერნაციონალიზაცია და ხარისხიანი უმაღლესი განათლების ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფა ინდივიდის პიროვნული და პროფესიული განვითარებისა და დასაქმების გაუმჯობესებისათვის.
უმაღლესი განათლების სისტემაში მიუხედავად მრავალი გამოწვევისა, საპასუხოდ განისაზღვრება სამი სტრატეგიული ამოცანა, რომელიც ორიენტირებულია უმაღლესი განათლების მოდერნიზაციასა და ხარისხზე;
მთელი ცხოვრების მანძილზე სწავლის შესაძლებლობების განვითარებაზე; ხარისხიანი განათლების ხელმისაწვდომობაზე;
წარმოდგენილ სამოქმედო გეგმაში რომელიც მოიცავს 2020-2024 წლების პერიოდს, გადმოცემული არის როგორც მოკლევადიანი სამუშაოს შესასრულებელი პერსპექტივები ისე გრძელვადიანი პრიორიტეტები:
მიუხედავად იმისა, რომ შეძლებისდაგვარად გადმოგეცით სამოქმედო გეგმის ყველა შესაძლო შესასრულებელი ვარიანტები თავს უფლებას მივცემ ავღნიშნო არც თუ ისე მცირე ნაკლოვანებები, რაც ამ წლების მანძილზე შეიმჩნევა სტუ-ში. არა მარტო ჩემთვის არამედ ნებისმიერი სტუ-ს ცხოვრებაში ჩახედული ადამიანისთვის უცხო არ არის ის, რომ ეს ყველაფერი დაკავშირებულია ნეპოტიზმთან და ბიუჯეტის არამიზნობრივად ხარჯვასთან, ეს კი თავისთავად ახდენს პროფესორ-მასწავლებლებისა და დამხმარე პერსონალის ხელფასებზე გავლენას.
გასაგებია, რომ ყველანაირი საქმიანობა მოითხოვს ბიუჯეტის სახსრებიდან ხარჯვას, მაგრამ ეს არ უნდა ეხებოდეს არამიზნობრივად ხარჯვას, რომელიც ამ წლების მანძილზე შეიმჩნეოდა-მაგალითად: პროფესორ-მასწავლებლებისა და დამხმარე პერსონალის რეგისტრაციის ე.წ „თითის პორტალი“ - მაშინაც და დღესაც ეს ქმნის დიდ უხერხლობას და შეურაცყოფს პროფესორის და ჩემის აზრით სტუდენტის ავტორიტეტს. შეიძლება იმ დროს საჭიროება მოითხოვდა (უფრო სწორად ეს იყო საგრანტო პროექტი, სადაც მის შესრულებაზე თანხებია გამოყოფილი) და ამან მოხსნა რამოდენიმე პრობლემა, მაგრამ დღეს ეს და საერთოდაც -ორგანიზაციის ხელმძღვანელობის მმართველობის სისუსტედ მიმაჩნია, მის ქვეშ დაქვემდებარებულ თანამშრომელთა შეგნებულ ნაწილს არ უნდა ჭირდებოდეს მსგავსი „პირობების“ შექმნა, აქედან გამომდინარე ჩემი მიზანია სტუდენტი დავუბრუნო აუდიტორიას (არავისთვის უცხო არ არის, რომ მძიმე სოციალური პირობებიდან გამომდინარე სტუდენტები სხვადასხვა სამუშაოებზე მუშაობენ და შესაბამისად აცდენენ მეცადინეობას, ზოგიერთს კი ინდივიდუალური სწავლების გრაფიკი აქვს) და პროფესორს მიეცეს იმის განცდა, მან ლექცია აკადემიურად ჩაატაროს და არ ქონდეს ფიქრი, ლექციის დამთავრების შემდეგ რეგისტრაციაზე არ დააგვიანოს რათა არ „გაწითლდეს“ - რაც ჩაუტარებელ ლექციას ნიშნავს. ამ ე.წ. „თითის პორტალზე“ დასაქმებულნი არიან თანამშრომლები, ეს ჩემი შეთავაზება არ გულისხმობს ამ თანამშრომლების უსამსახუროდ დატოვებას, რადგან ყველა დეპარტამენტს, დეკანატის სამდივნოს აქვს ძალიან ბევრი სამუშაო და მათ ეს ფუნქციები გადაუნაწილდებათ.
ასევე დიდ უხერხულობას ვაწყდებით ერთიან პროგრამულ სისტემაში ლექციის განრიგის ცხრილების შექმნის თვალსაზრისით - ესეც ჩემის ღრმა რწმენით არის შიდა საგრანტო პროექტის ნაწილი და საერთოდ ამცდარია იმ სამუშაო განწყობას, რომელიც უნდა იყოს მორგებული როგორც სტუდენტზე, ის პროფესორზე. არ გეგონოთ, რომ პროექტების შესრულების წინააღმდეგი ვარ, მაგრამ თითოეულის კეთილდღეობას, მისგან აღებულ თანხებს არ უნდა შეეწიროს უმრავლესობის ღირსების განცდა და პროფესიონალიზმი. მაგალითად: ნებისმიერმა თქვენთაგანმა, რომ ჩაიხედოს ჯგუფის სასწავლო ცხრილში, შეამჩნევთ, ჯგუფს დილით რომ აქვს ლექცია, შემდეგ აქვს რამოდენიმე „ფანჯარა და რა თქმაუნდა ეს სტუდენტი შეიძლება არც დილით მოვიდეს და არც შემდეგ ლექციას დაესწროს. და ამისთან ბევრი შეუსაბამობებია სტუდენტის ინტერესებთან. თუ გახსოვთ ადრე „გეპეიში“ ერთი ქალბატონი აკეთებდა მთელი გეპეის სასწავლო ცხრილს და მორგებული იყო როგორც სტუდენტზე ასევე პროფესორზე - აქედან გამომდინარე მე გთავაზობთ (პროგრამისტთა ჯგუფი რომ უმუშევარი არ დარჩეს და პრობლემაც მოიხსნას) გაკეთდეს ფაკულტეტებზე ამ ძირითადი პროგრამის ქვე-პროგრამით ცხრილები და შემდეგ მოერგოს მთლიან სტუ-ს (ზოგად-ტექნიკურ საგნების ცხრილს) პროგრამას. ისმევა კითხვა - თუ ამას ერთი ქალბატონი აკეთებდა, რატომ არ შეიძლება ფაკულტეტზე და მის პროფესორ-სტუდენტებზე მოარგოს ქვე-პროგრამამ? სირცხვილია ტექნიკური უნივერსიტეტის პროფესიონალიზმი სათანადოდ ვერ გამოვიყენოთ და ეს გავხადოთ სალაპარაკოდ.
ავღნიშნე და კიდევ ვიმეორებ, რომ დღეს პრობლება არის „ცარიელი აუდიტორიები“ განსაკუთრებით მაღალ კურსებზე ლექციაზე დასწრება სავალალო მდგომარეობაშია, ამის ერთ-ერთი მიზეზი ვახსენე ზეოთაც და ეხლაც მოგახსენებთ, რომ სტუდენტს სოციალური პრობლემებიდან გამომდინარე უხდებათ მუშაობა, მაგრამ ამან უკვე მიიღო სისტემატიური ხასიათი, ამიტომ არის ცარიელი აუდიტორიები და დღემდე დეკანატებს არ აქვს ბერკეტი თითოეულ სტუდენტის საქმიანობას გაუწიოს მონიტორინგი - რას ვგულისხმობ? - თუ სტუდენტი საქმიანობის დამადასტურებელ დოკუმენტს არ წარმოადგენს, ან თუნდაც წარმოადგენს მასზე მორგებული სასწავლო ცხრილი უნდა გაკეთდეს რაც შეიძლება მოვარგოთ გერმანული კლასიკური განათლების ერთერთ მეთოდს, ანუ შემოვიღოთ ე. წ საღამოს სწავლება, სწავლების სამივე საფეხურზე.
- სწავლების ხარისხის სამსახურის მიერ აუცილებელია პროგრამების დახვეწა, რომელიც სტუდენტისათვის იქნება საინტერესო, ასევე სასწავლო პროგრამების უმეტესობა არ იძლევა უწყვეტი განვითარების საშუალებას რადგან მასში მოცემული საგნები ხშირად პიროვნებებზეა მორგებული.
მოქმედი აკადემიური და წარმომადგენლობითი საბჭოები არ არის დამოუკიდებელი, ვერ იღებს სწორ და საჭირო გადაწყვეტილებებს. წინასწარაა შეთანხმებული და გადაწყვეტილებაც მიღებულია. დებულებები, რომელიც შემუშავებულია ზემოთ ხსენებული საბჭოების მიერ მორგებულია პიროვნებებზე.
ჩემი აზრით სტუ აუცილებლად საჭიროებს „კამპუსის“ ტიპის საერთო საცხოვრებელს. იგი უალტერნატივოა უცხოეთიდან ჩამოსული, მათ შორის გაცვლით პროგრამებით სტუ-ში მოღვაწე მეცნიერებისა და სტუდენტებისათვის.
კარგი იქნებოდა, თუ სტუ-ს ძველ ტრადიციებს აღვადგენთ და ეყოლება სპორტული გუნდები: ხელბურთში. (ქალები, კაცები) კალათბურთში, (ქალები, კაცები) ფუტძალში ქალები ,კაცები) რაგბში, ფეხბურთში. და ასევე კულტურის სფეროში დამატებით მოღვაწე კონტიგენტს სევუწყობთ ხელს - გამოფენებითა და მათი შემოქმედების წარმოჩინებით.
საქართველოს სახელმწიფო უნივერსიტეტების ტერიტორიებზე ყველგან არის ეკლესიები. მიუხედავად სტუ-ში სამლოცველოების არსებობისა, აუცილებლად მიმაჩნია ეკლესიის მშენებლობა მე-3 და მე-8 კორპუსის მიმდინარე ტერიტორიაზე შესაბამისი უწყებების დასკვნის საფუძველზე, რომლის პროექტიც არსებობდა წინა წლებში.
ჩემი სამოქმედო გეგმის შესრულება მნიშვნელოვან ფინანსებთანაა დაკავშირებული, მაგრამ თანხების მოძებნა ჩემი გამოცდილებიდან გამომდინარე გარწმუნებთ, შევძლებთ.
და ბოლოს დავესესხები, ჩემი მეგობრის ზურაბ ხონელიძის სიტყვებს და დავძენ
„ დუმილი დანაშაულის ტოლფასია“.
პროფესორი გელა ყიფიანი 20/01/2020
13 Br. Zubalashvili II dead lock